
Algemene Voorwaarden
Algemene voorwaarden OPTEMA-SERVICES
E-mail: optema.services@gmail.com / lucas@optimabuildinglabel.nl
Artikel 1 - Definities
-
OPTEMA-SERVICES: OPTEMA-SERVICES / OPTIMA BUILDING LABEL, gevestigd te Stoutenburg, KvKnummer 78418992.
-
Klant: degene met wie OPTEMA-SERVICES een overeenkomst is aangegaan.
-
Partijen: OPTEMA-SERVICES en Klant samen.
-
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
-
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens OPTEMA-SERVICES.
-
OPTEMA-SERVICES en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
-
OPTEMA-SERVICES en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes
-
Aanbiedingen en offertes van OPTEMA-SERVICES zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
-
Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
-
Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
-
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij OPTEMA-SERVICES en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 - Aanvaarding
-
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag OPTEMA-SERVICES de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
-
Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt OPTEMA-SERVICES slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 - Prijzen
-
OPTEMA-SERVICES hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
-
OPTEMA-SERVICES mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
-
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door OPTEMA-SERVICES vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
-
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van OPTEMA-SERVICES, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
-
Wanneer OPTEMA-SERVICES en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
-
OPTEMA-SERVICES mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
-
OPTEMA-SERVICES moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
-
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
-
OPTEMA-SERVICES mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
-
OPTEMA-SERVICES zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
-
De consument mag de overeenkomst met OPTEMA-SERVICES opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn
-
OPTEMA-SERVICES mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
-
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
-
De betalingstermijnen die OPTEMA-SERVICES hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat OPTEMA-SERVICES aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
-
OPTEMA-SERVICES mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 - Gevolgen te late betaling
-
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag OPTEMA-SERVICES de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
-
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan OPTEMA-SERVICES.
-
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
-
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag OPTEMA-SERVICES zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
-
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van OPTEMA-SERVICES op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
-
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door OPTEMA-SERVICES, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 - Herroepingsrecht
-
Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
-
de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van
-
vrijetijdsbesteding betreft
-
het een spoedreparatie betreft
-
het weddenschappen of loterijen betreft
-
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
-
het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
-
-
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
-
zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
-
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
-
-
De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar optema.services@gmail.com / lucas@optimabuildinglabel.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van OPTEMA-SERVICES, __________.
Artikel 9 - Opschortingsrecht
-
Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 10 - Verrekening
-
Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan OPTEMA-SERVICES te verrekenen met een vordering op OPTEMA-SERVICES.
Artikel 11 - Verzekering
-
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
-
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
-
zaken van OPTEMA-SERVICES die bij de Klant aanwezig zijn
-
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
-
-
De Klant geeft op eerste verzoek van OPTEMA-SERVICES de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 12 - Garantie
-
Wanneer de Klant en OPTEMA-SERVICES een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor OPTEMA-SERVICES enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 13 - Uitvoering van de overeenkomst
-
OPTEMA-SERVICES voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
-
OPTEMA-SERVICES mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
-
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
-
De Klant moet ervoor zorgen dat OPTEMA-SERVICES op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
-
Zorgt de Klant er niet voor dat OPTEMA-SERVICES tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 14 - Informatieverstrekking door de Klant
-
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan OPTEMA-SERVICES.
-
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
-
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert OPTEMA-SERVICES de betreffende bescheiden.
-
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door OPTEMA-SERVICES redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 15 - Duur overeenkomst dienst
-
De overeenkomst tussen OPTEMA-SERVICES en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van __________ __________, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
-
Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant of OPTEMA-SERVICES de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van maanden. Is de Klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 16 - Opzeggen dienst voor bepaalde tijd
-
De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen.
-
Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van .
-
Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
-
Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.
Artikel 17 - Geheimhouding
-
De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van OPTEMA-SERVICES ontvangt geheim.
-
Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende OPTEMA-SERVICES waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan OPTEMA-SERVICES schade kan berokkenen.
-
De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
-
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
-
die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
-
die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
-
-
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 18 - Boetebeding
-
Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan OPTEMASERVICES voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
-
Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
-
Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
-
Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
-
De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
-
OPTEMA-SERVICES mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 19 - Vrijwaring
-
De Klant vrijwaart OPTEMA-SERVICES tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door OPTEMA-SERVICES geleverde producten en/of diensten.
Artikel 20 - Klachten
-
De Klant moet een door OPTEMA-SERVICES geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
-
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant OPTEMA-SERVICES daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
-
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming OPTEMA-SERVICES hiervan op de hoogte stellen.
-
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat OPTEMASERVICES hierop gepast kan reageren.
-
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en OPTEMA-SERVICES.
-
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat OPTEMA-SERVICES andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 21 - Ingebrekestelling
-
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan OPTEMA-SERVICES.
-
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling OPTEMA-SERVICES ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 22 - Aansprakelijkheid Klant
-
Wanneer OPTEMA-SERVICES een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 23 - Aansprakelijkheid OPTEMA-SERVICES
-
OPTEMA-SERVICES is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
-
Wanneer OPTEMA-SERVICES aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
-
OPTEMA-SERVICES is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
-
Wanneer OPTEMA-SERVICES aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop deaansprakelijkheid betrekking heeft.
-
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 24 - Vervaltermijn
-
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van OPTEMA-SERVICES vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 25 - Ontbinding
-
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer OPTEMA-SERVICES toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haarbijzondere aard of geringe betekenis.
-
Is de nakoming van de verplichtingen door OPTEMA-SERVICES nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat OPTEMA-SERVICES in verzuim is.
-
OPTEMA-SERVICES mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer OPTEMA-SERVICES kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 26 - Overmacht
-
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van OPTEMA-SERVICES door de Klant niet aan OPTEMA-SERVICES kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
-
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
-
een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
-
wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
-
stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
-
computer-virussen
-
stakingen
-
overheidsmaatregelen
-
vervoersproblemen
-
slechte weersomstandigheden
-
werkonderbrekingen
-
-
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor OPTEMA-SERVICES 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat OPTEMA-SERVICES kan nakomen.
-
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als OPTEMA-SERVICES de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
-
OPTEMA-SERVICES hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer OPTEMA-SERVICES hiervan voordeel heeft.
Artikel 27 - Wijziging overeenkomst
-
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en OPTEMA-SERVICES de overeenkomst aanpassen.
Artikel 28 - Wijziging algemene voorwaarden
-
OPTEMA-SERVICES mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
-
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag OPTEMA-SERVICES altijd doorvoeren.
-
Ingrijpende wijzigingen zal OPTEMA-SERVICES zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
-
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 29 - Overgang van rechten
-
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met OPTEMA-SERVICES aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van OPTEMA-SERVICES.
-
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 30 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
-
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
-
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat OPTEMA-SERVICES bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 31 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
-
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en OPTEMA-SERVICES is Nederlands recht van toepassing.
-
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van OPTEMA-SERVICES is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en OPTEMA-SERVICES, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Artikel 32 – Aanvullende voorwaarden Optima Building Label
Registratie energielabel in landelijk gegevensbestand
-
Opdrachtgever verklaart door ondertekening van de opdracht op de hoogte te zijn van het feit dat het door Optima Building Label opgemaakte energielabel en de gegevens die worden opgenomen voor het opmaken daarvan, worden geregistreerd in het landelijk gegevensbestand EP-Online (beheerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO); www.eponline.nl).
-
Opdrachtgever geeft door ondertekening van de opdracht toestemming voor een mogelijk controleonderzoek aan zijn woning/woongebouw/utiliteitspand ten aanzien waarvan de werkzaamheden zijn uitgevoerd, uit te voeren door de certificatie-instelling die belast is met het controleren van de kwaliteit van dienstverlening van Optima Building Label.
-
Opdrachtgever verklaart door ondertekening van de opdracht op de hoogte te zijn van het feit dat het geen toegang verlenen tot een woning/woongebouw/utiliteitspand ten behoeve van het controleonderzoek als bedoeld in artikel 2 leidt tot de verwijdering van het energielabel uit het landelijk gegevensbestand (en als gevolg waarvan het betre􀆯ende energielabel ongeldig is).
-
Optima Building Label informeert opdrachtgevers in het geval dat de certificatie-instelling één of meerdere geregistreerde energielabels intrekt waarvoor door betreô€†¯ende opdrachtgever opdracht is gegeven.
-
Opdrachtgever heeft het recht om na registratie van het energielabel in het landelijk gegevensbestand Optima Building Label het volledige projectdossier van de opdracht op te vragen.
Opgesteld op 23-04-2024